p-olstad@online.no

 

Alt tekst på denne og underliggende sider: Copyright © Paal Olstad 2007–2021.


Paal Olstads forord til Poet's Morgan Kane site

Morgan Kane-bøkene er skrevet av Louis Masterson som er et pseudonym for Kjell Hallbing.

Jeg leste alle Morgan Kane-bøkene for første gang som tenåring, og jeg slukte de rått. Jeg var allerede den gang sensitiv for ting jeg ikke bifaller, men fant i praksis intet å utsette på Morgan Kane.

Etter å ha lest de i voksen alder finner jeg at det er en del beskrivelser jeg ikke bifaller, men dette utgjør relativt lite.

Det som slår en er hvor fantastisk bra, spesielt enkelte, av Morgan Kane-bøkene er.

I introduksjonen til alle Morgan Kane-bøker blir vi presentert for noen data. Blandt personlige egenskaper blir det oppgitt at Morgan Kane har psykopatiske trekk. Dette er en meget uheldig presentasjon av Morgan Kane for nye lesere. Morgan Kane har definitivt ingen sådanne trekk. Det tror jeg også psykiatere vil være enig i. Psykopater er herskesyke. Ofte tilsynelatende milde og sympatiske, t.o.m. vittige, men fullstendig uten medfølelse og ekstremt selvopptatte.

(I den nye utgivelsen av bøkene er den nevnte detalj i personlige egenskaper endret til 'med påstått psykopatiske trekk'.)

Morgan Kane har et visst konkurranse-kompleks når det gjelder våpenferdighet, som fordi det nødvendigvis må handle om liv og død, blir litt morbid. Dette refereres til som en slags "revolvermannens sjel" og har ikke noe med psykopati å gjøre.

Bruken av begrepet minner om hvordan man tidligere, f.eks. i hardkokte kriminalbøker fra '30- og '40-tallet betegnet enhver form for psykisk tilbøyelighet, mani eller svakhet som psykopati.

Morgan Kane har svært velutviklede sjelsevner. Det er derfor han reagerer så sterkt på det livet han fører. Han viser ved flere anledninger at han også har medfølelse for andre. Han er slett ingen lystmorder, ethvert drap, og det er ikke snakk om mord, tærer sterkt på ham.

Forestillingen om Morgan Kane som den morderiske marshalen, denne Satans Kane, den følelseskalde, er kun slik omverdenen foretrekker å se ham. Morgan Kane er, som marshal-kollega Edgar Zachary ved en anledning uttaler til sjefs-marshal William Shane, egentlig følsom.

Men Morgan Kane har ekstremt sterk avsmak for følelsesmessige UTTRYKK. Han ungår de, og døyver egne følelser, f.eks. med et overdrevent forbruk av alkohol. Men han er ingen medisinsk alkoholiker.

Morgan Kane viser ved enkelte anledninger stor evne til kjærlighet til kvinner, bl.a. til sin hustru Linda. Men omstendigheter gjør at disse erfaringene kun etterlater sterk smerte hos ham, noe som gjør at han lukker seg inn følelsesmessig med en sterk uvilje til å binde seg emosjonelt såvel som praktisk. Kvinner blir derfor ofte nødhavner for ham og han tiltrekker seg kvinner som ser på ham som det samme. Forholdet mellom dem etterlater derfor ofte en følelse av tomhet. Men han utviser også ofte ømhet og påtar seg, instinktivt, en beskytterrolle.

Det finnes i realiteten to typer menn hva forhold til kvinner gjelder, de som vil gi gode opplevelser, og de som vil gi vonde opplevelser. Morgan Kane tilhører den første kategorien. Han øver aldri vold/seksualisert vold ovenfor kvinner og avskyr tilfeller av dette når han kommer ut for det i sitt virke.

Morgan Kane tiltrekkes ofte av intelligente kvinner, da han er intelligent selv, men også fordi de, pga deres så vidt forskjellige livsanskuelser, utgjør en utfordring for ham. På samme måten tiltrekkes de av ham fordi han utgjør en utfordring for dem. Og forholdet blir ofte stormfullt.

Til sist kan det nevnes at Morgan Kanes forhold til kvinner rammes av at Kane mangler ydmykhet (noe hans venninne gjennom flere år, Kate Coleman, påpeker, og som også gjør at Kane avskyr situasjoner han ikke helt og holdent mestrer). Kvinner som Reina de Boucher og Adelia Earp Dexter elsker Kane og vil ham vel, men pga det nevnte forhold avviser Kane deres kjærlighet (han opptrer i realiteten umodent). Det er sårt fordi han kun ødelegger sin egen mulighet til lykke OG fordi han bringer smerte til kvinner som elsker ham.

Se mine ytterligere kommentarer om enkelte av forfatterens personskildringer.

Morgan Kane er psykisk meget sterk og utholdende. Dette og andre egenskaper gjør at han brukes for ofte i svært farlige oppdrag, mot fiender av en støpning som gjør at de ikke er innstilt på å la seg fange levende. Men Morgan Kane gir dem faktisk alltid en fair sjanse i oppgjørene med dem (noe som selvfølgelig også kan tilskrives hans konkurranse-kompleks).

Visst vil det ha finnes psykopater og lystmordere i det ville vesten som alle andre steder, både utenfor og innenfor loven. De sistnevnte også farligere fordi de utøver sine tilbøyeligheter i ly av loven og uten å kunne rammes av lovens bokstav, moral og lovens bokstav er to helt forskjellige ting. Men Morgan Kane er slett ikke den typen.

Det er klart at en person som Morgan Kane som stadig må drepe mennesker i nødverge, både på vegne av seg selv og andre, vil bli sterkt psykisk preget og belastet av dette. Dette er noe helt annet enn den sjeliske avstumpethet som vil prege mordere/leiemordere.

Forfatteren av Morgan Kane har ved flere anledninger vist, uten at det kanskje har vært tilsiktet, at positive egenskaper som mot og karakterstyrke etc. ikke er forenlig med absolutt sjelisk avstumpethet. Ikke bare gjennom Morgan Kane men også andre som El Sordo, Owen Metzgar og Clay Allison.

Den mest sinistre av Mastersons helter er etter min mening Jesse Rawlins. Hans godhet virker belært og som en ferniss, og stikker ikke dypt. Og når fernissen sprekker...

Morgan Kanes liv blir presentert gjennom 83 bøker. Og selv om hans marshal-tid kun utgjør ca. 10 år handler de aller fleste bøkene om den, presentert episodisk. For en ny leser kan det være vel så spennende og interessant å få en mer episk fremstilling av Morgan Kane ved å lese kun et utvalg, se egen liste.

 

Nedenfor presenterer jeg samtlige Morgan Kane-bøker med omtale (selvfølgelig uten å røpe noe som ødelegger leselysten). De jeg mener er de mest sentrale (must reads) har jeg gitt mørk rød uthevet skrift. Øvrige favoritter er gitt grønn uthevet skrift.

Vær oppmerksom på at dagens utgivelser har en annen rekkefølge på bøkene enn den opprinnelige serien. Den nye bokseriens numre er angitt i klammeparentes etter hver tittel i listen nedenfor.

Klikk på hver tittel (uthevet eller ikke uthevet) i listen nedenfor for å få opp et bilde av den aktuelle bok (ordinære serie). Klikk på numrene i klammeparentes for å få opp bildet av boken i den nye serien.

Se også separat liste som viser i hvilken rekkefølge flere av Kane-romanene ble skrevet vis-a-vis plasseringen de fikk i den ordinære serien.

 

Mange av de originale omslagene til Morgan Kane-bøkene er signert 'fernandez' (Fernando Fernández Sánchez). Også andre signaturer forekommer, men de er ofte ikke tolkbare. Omslagene til flere av de senere Morgan Kane-bøkene er malt av Ernst Vevle Olsen (Ernst Olsen Meister), som også har laget tegneserien om Morgan Kane. Morgan Kane-omslagene er meget farverike og varierte, men med et klart seriepreg som forsterker samlergleden. Som en kuriositet kan nevnes at gjennom 3/4 av serien er Morgan Kane, med få unntak, fremstilt med blå skjorte (uten vest eller jakke) og rødt halstørkle, både som ranger, marshal, og som El Gringo. Han blir dog sjelden eller aldri beskrevet med dette. Dette gjelder også Morgan Kane-logoen som er et utsnitt fra omslaget til PORTRETT AV EN REVOLVERMANN, som også benyttes på omslagene til Bladkompaniets originale serie med innbundne Morgan Kane-bøker, (Morgan Kane her med grønn genser utenpå den blå skjorten). Dette antrekket passer dog omslagenes stil som kan sies å gi en mer stilistisk fremstilling av handlingen, snarere enn en helt og holdent realistisk en. På noen få av omslagene er Morgan Kane fremstilt venstre-hendt.

Info mottatt fra Thom Arild Hauge: "Tegningen av Kane på de fleste bøkene med rødt halstørkle, blå skjorte osv. er hentet fra omslaget på boken "Hevnen er hard" av Lewis B. Patten, utgitt i 1964. Det var dette bildet som ga Hallbing idéen til Morgan Kane i flg. Finn Arnesen. Lånets utseende og bekledning er ment som beskrevet i bøkene."

Omslaget til "Hevnen er hard" er malt av Noiquet (Wikipedia). Omslaget til PORTRETT AV EN REVOLVERMANN er en speilvendt utgave av dette bildet. En variant av dette bildet med Morgan Kane i sort dress er malt av Fernando Fernández Sánchez. Dette bildet benyttes bl.a. på omslagene til Bladkompaniets serie med innbundne bøker fra 1991.

 

1. UTEN NÅDE [19]
Første bok i serien og helt sentral. En klar 'must'. Morgan Kane som Texas Ranger.
2. I DRAGENS KLØR [20]
3. MED REVOLVER OG STJERNE [21]
To ranger-oppdrag.
4. MED LOVEN I RYGGEN [22]
Nytt ranger-oppdrag. Ikke akkurat en 'must', men etter min mening den beste av rangerbøkene. Skildrer Morgan Kanes kamp mot Ku Klux Klan. En av mine personlige favoritter.
5. EN RANGERS ÆRE [23]
Morgan Kanes farvel med ranger-korpset etter drapet på hans tidligere partner Charlie Katz.
6. MORDER OG MARSHAL [24]
7. PISTOLÉRO [25]
Bok nr. 6 skildrer Morgan Kanes første oppdrag som U.S. Marshal. Marshal-oppdrag det vises til tidlig i PISTOLÉRO (nr. 7) er ikke omtalt i den foregående bok (nr. 6).
8. UDYRET FRA YUMA [26]
En psykologisk skildring skrevet med mye intensjon. Litterært sett svært interessant, derfor markert som en 'mustread', dog ikke blandt mine fremste favoritter. Se også min separate analyse av UDYRET FRA YUMA.
9. DJEVELENS MARSHAL [27]
10. REVOLVERMANNS ARV [29]
To nye marshal-oppdrag. Den sisnevnte med en del filosofiske betraktninger.
11. HEVN [30]
En av de aller beste Morgan Kane-bøker overhodet. Sterk føring tilbake til UTEN NÅDE.
12. STORM OVER SONORA [31]
Nok et høydepunkt og med et litt uvanlig konsept. Refereres til i mange senere bøker.
13. JUNGELENS LOV [32]
Nytt marshal-oppdrag, og av de bedre.
14. INGEN TÅRER FOR MORGAN KANE [33]
Føring tilbake til UTEN NÅDE. Igjen et eksempel på at de mest sentrale bøkene gjerne også er de beste.
15. MELLOM LIV OG DØD [Morgan Kane—Texas Ranger – 14]
Egentlig den første av alle utgitte Morgan Kane bøker (utenom den ordinære serien). Forteller om hvordan Morgan Kane og Charlie Katz ble tatt opp i ranger-korpset. Her revidert og plassert inn i serien som et tilbakeblikk.
16. TILBAKE TIL KAMPEN [34]
Etter to lykkelige og fredelige år uten stjerne rammer tragedien Morgan Kane, og fører ham 'tilbake til kampen'. En helt sentral og meget følelsesladet bok.
17. RIO GRANDE [35]
Fortsetter der TILBAKE TIL KAMPEN sluttet.
18. BRAVADO [Morgan Kane og smuglerne – 15]
Morgan Kane tilbake som U.S. Marshal. Denne boken var tidligere utgitt, utenom den ordinære serien, som ranger-bok, her revidert. Referert til i tidligere bøker i serien.
19. GALGE-EKSPRESSEN [36]
Denne boken har et klassisk 'western' motiv. Boken er spennende, den har en meget dramatisk oppbygging, og den har sterke personskildringer, og med det bidrar boken selv til at den befinner seg i en meget sterk del av serien. Dessverre må boken få trekk for selve avslutningen. Se ytterligere kommentar.
20. DE PISKEDE [Vest for Rio Grande – 16]
Nok en bok som tidligere var utgitt, utenom den ordinære serien, som ranger-bok. Referert til i tidligere bøker i serien. Her revidert (marshal-oppdrag), og med referanse til TILBAKE TIL KAMPEN.
21. BØDDELEN FRA GUERRERO [37]
Et nytt høydepunkt. Marshal-oppdrag men med føring tilbake til RIO GRANDE.
22. DREP FOR LOVEN [17]
Også denne boken var tidligere utgitt (utenom den ordinære serien) som ranger-bok. Referert til i tidligere og senere bøker, her revidert. Antagonisten Peter Shabarov er sentral. Presentert som tredje oppdrag siden Morgan Kane returnerte til marshal-korpset, men er femte bok siden RIO GRANDE. De reviderte utgavene synes å være gitt litt tilfeldige plasser i serien.
23. DUELL I TOMBSTONE [38]
Meget sentral (manges favoritt), referert til i flere senere bøker. Dette er historien som gjør Morgan Kane berømt, som arvtager til Wyatt Earp. Boken er egentlig ikke blandt mine absolutte favoritter (at jeg ikke er noen Earp-fan bidrar kanskje til det). Noe anderledes komponert en de fleste Kane-bøker, mer som en lang novelle. Flere autentiske personer deltar.
24. DETTE ER DØDEN SEÑOR KANE [18]
Plassering i serien virker tilfeldig, og skyldes at bokutgivelser og 'Western' feuletoner ble utgitt parallelt og at de sistnevnte i bokform senere havnet på tilfeldig plasser. Denne historien ble også først skrevet som et ranger-oppdrag og er den siste historien som opprinnelig ble utgitt før den ordinære seriens første bok UTEN NÅDE. Bok-utgivelsen er en revidert utgave. Denne boken minner meget om nr. 20 DE PISKEDE.
25. COYOTÉROS [40]
26. HELVETE UNDER NULL [41]
27. DE DØDES DAG [42]
28. BLODIG JORD [43]
Meget forskjellige typer marshal-oppdrag, gjennomgående bra.
29. HØYT SPILL I NEW ORLEANS [28]
Boken ble opprinnelig utgitt som feuleton og plasseringen i serien er tilfeldig. Boken faller utenfor sammenhengen de øvrige bøker imellom i denne delen av serien.

Feuleton-utgaven ble skrevet mellom bok nr. 9 DJEVELENS MARSHAL og bok nr. 10 REVOLVERMANNS ARV.
30. APACHE [45]
Sterk, og meget sentral. Av enkelte grunner er den dog ikke helt oppe blandt mine favoritter. Diskusjonen mellom Morgan Kane og Kate Coleman virker kunstig (selv om hun er en som lett kan inspirere til den slags). Kanes argumentasjon er 'umorgansk'. Her er det forfatteren som bruker Kane som talerør.
31. BLOD OG GULL [46]
32. KANE'S LIKEMANN [47]
33. DØDSKLOKKENE [48]
Morgan Kane inntil videre suspendert fra stillingen som U.S. Marshal. Nr. 32 introduserer Jesse Rawlins, men disse bøkene er allikevel ikke å betrakte som 'nødvendige' etter min mening.
34. DEMONEN FRA NICARAGUA [50]
Første oppdrag etter 'suspensjonen'. En personlig favoritt.
35. HEVNENS ENGLER [51]
Andre oppdrag etter 'suspensjonen'. En av seriens aller beste bøker, samt med føring tilbake til APACHE. En 'must'.
36. GRIBBENE I SIERRA MADRE [52]
Føringer tilbake til både APACHE og HEVNENS ENGLER. Morgan Kane på sitt aller største her, igjen en av de aller beste. Mot slutten blir Morgan Kane stilt på et av sine valg i livet. Men her mener jeg et annet valg enn det han gjorde ville vært ødeleggende for ham, med de premisser som gjaldt.
37. DØD MANNS SKYGGE [53]
Denne boken kan sies å avslutte én epoke i Kane-serien, og at de neste bøker innleder en ny.
38. EL GRINGO [6]
39. EL GRINGO'S HEVN [7]
Blandt de mest sentrale bøker i serien. Starter og slutter i 'Joe's Bar og Saloon' (fra marshal-tiden), men hovedvekten er lagt på tilbakeblikk til tiden da Morgan Kane var fredløs i Mexico under navnet 'El Gringo'.

Kronologisk sett kan det forstås som om hendelsen i 'Joe's Bar og Saloon' foregår først etter de tre neste bøkene i serien da hendelsen ikke er referert til i noen av disse bøker, men først i bok nr. 47 SLAVENES KYST (og i en av novellene utgitt i samlingen LOVENS BØDDEL).
40. HARDERE ENN STÅL [55]
Foregår egentlig etter historien TEMPELPRESTINNENS GJENGANGER (feuleton i 'Western').
41. «KILLER» KANE [56]
Enda en sentral bok som ikke er blandt mine egentlige favoritter. Morgan Kane på sitt mest brutale, derav tittelen. Jesse Rawlins deltar også i denne boken. Boken skildrer de autentiske Dalton-brødrene.
42. $ 10 000 FOR JESSE RAWLINS [57]
En spesiell sak for Morgan Kane. Boken er en direkte fortsettelse av «KILLER» KANE og er på mange måter en kriminalroman, og en sterk sådan.
43. FOR EN NEVE PESOS [9]
44. EL GRINGO VENDER TILBAKE [10]
45. TO DESPERADOS [11]
Fortsetter beretningen om El Gringo. Sammenhengende, meget sterke. Nr. 45 introduserer Charlie Katz. Morgan Kane kunne ha blitt lykkelig med Pauline Trenton. Hvorfor de ikke ble værende sammen blir aldri fortalt.
46. KANE'S KVINNER [44]
48. KANE'S VÅPEN [64]
51. MORGAN KANE – MENNESKEJEGER [39]
Novellesamlinger.

Sammensetningen av noveller i den nye serien følger ikke den originale sammensetningen selv om boktitlene (i de fleste tilfeller) er hentet fra den opprinnelige serien (se også nr. 74/75/83). Den nye seriens utgave av KANES VÅPEN inneholder en novelle 'Dødens sendebud' som ikke finnes i den opprinnelige serien (info mottatt fra Jostein Hansen).
47. SLAVENES KYST [59]
Foregår kort etter hendelsen i 'Joe's Bar og Saloon' (EL GRINGO og EL GRINGOS HEVN). Boken er en avslørende skildring av de lave tilstander som eksisterte i San Franciscos 'fornøyelsesliv' før jordskjelvet.
49. OKLAHOMA TERROR [60]
En av de beste. Føring tilbake til 'KILLER' KANE, men bedre enn denne. Boken skildrer den autentiske banden 'Oklahombres' ledet av Bill Doolin.
50. KANE'S COLT [62]
Et intermezzo.
52. DJEVELENS UTVALGTE [63]
Den mest dystre av alle Morgan Kane bøker, og meget følelsesladet. Denne boken har nerve. Sterke føringer tilbake til EL GRINGO/EL GRINGOS HEVN. Enkelte detaljer i 'Joe's Bar og Saloon' kan tyde på at denne boken ikke var planlagt (i detalj?) da de to nevnte ble skrevet. Men det er underordnet. Bokens avslutning er sterk (jeg reagerte dog sterkere på den første gang som tenåring enn jeg ville ha gjort, eller gjør, i dag) og etterlater et foruroligende ubesvart spørsmål. Etter grundig gjennomgang av EL GRINGOS HEVN og alle elementer tatt i betrakting (og jeg mener alle) er det ting som taler i begge retninger, men jeg har kommet til at den mest(?) foruroligende løsning er den rette.
53. TEMPELPRESTINNENS GJENGANGER [54]
Foregår egentlig mellom DØD MANNS SKYGGE og HARDERE ENN STÅL, utgitt som feuleton i 'Western'. Men boken passer også inn her hvor den har fått plass i bokform med et revidert første kapittel. Denne boken er ikke spesielt sterk og kan sies å være spekulativ.
54. BØFFELKRIGEN [12]
55. REVOLVER TIL SALGS [13]
To bøker som foregår i perioden mellom El Gringo-tiden og ranger-tiden. Charlie Katz deltar i den første av dem. I den boken møter Morgan Kane tilsynelatende for første gang personer som vi senere skjønner han kjente godt allerede på et tidligere tidspunkt. Slikt kan være uunngåelig når bøker ikke skrives i kronologisk rekkefølge, og er ingen svakhet. Dette er tross alt fiction, forfatteren bør ikke være bundet av slike detaljer senere, og realismen lider ikke av det.
56. HEVNEREN FRA TOMBSTONE [65]
Føring tilbake til DUELL I TOMBSTONE. Forfatterens psykologiske skildringer av de mer sinistre, men mindre kjente, autentiske skikkelser fra det ville vesten, som 'Mysterious' Dave Mather i denne boken og Marion Hedgepeth i DJEVELENS UTVALGTE er interessante. De faktiske hendelser de plasseres inn i er dog diktning.
57. DUELL I SAN ANTONIO [66]
En av de aller beste. Antagonisten er den autentiske John Wesley Hardin, etter løslatelse fra fengsel. Meget dramatisk avslutning. Se også videre analyse av DUELL I SAN ANTONIO.
58. EN COLT TIL SEÑORA [8]
En 'El Gringo'-bok. Må foregå mellom EL GRINGOS HEVN og FOR EN NEVE PESOS. Men det er ingenting i sistnevnte bok som tilsier at en hendelse som EN COLT TIL SEÑORA har funnet sted på noe tidspunkt etter EL GRINGOS HEVN. (Og det er knapt tidsrom for det.) Ikke så sterk som de øvrige 'El Gringo'-bøker.
59. PORTRETT AV EN REVOLVERMANN [68]
Meget sentral, og med nerve. Sterke partier og beskrivelser mot slutten. Dramatisk avslutning. Enkelte filosofiske betraktninger m.m. trekker dessverre ned. Dog en 'must'.

PORTRETT AV EN REVOLVERMANN, med sine henvisninger bakover, avslutter og konkluderer epoken som startet med EL GRINGO, og er siste bok før «Wild Bunch»-epoken. Reina de Bouchers sterke deltagelse i boken gjør den også til en overgang mellom HEVNEREN FRA TOMBSTONE og SATANS HORN og den avsluttende avisartikkelen fungerer som en prolog til «Wild Bunch»-bøkene. PORTRETT AV EN REVOLVERMANN, og HEVNEREN FRA TOMBSTONE, kan derfor ses på som overgangsbøker mellom epoker da de peker både bakover og forover. Reina de Bouchers deltagelse i begge bidrar til å gi disse bøkene et preg av å også innlede en ny epoke i serien.
60. SATANS HORN [69]
Den første av «Wild Bunch»-bøkene. The Wild Bunch deltar sterkt i handlingen selv om Morgan Kane ikke jager dem her, men en annen beryktet (og autentisk) skikkelse, Tom Horn. Nok et klart toppunkt i serien men veldig bitter avslutning vis-a-vis Reina de Boucher. Se også mine ytterligere kommentarer til SATANS HORN. Klare føringer fram mot to senere bøker, SATANS KANE og BANDIDOS YANQUI.
61. MORGAN KANE OG «THE WILD BUNCH» [70]
62. TIGEREN FRA MONTANA [71]
63. DEN GALE HUNDEN FRA UTAH [72]
64. TIGEREN ER LØS [73]
Skildrer Morgan Kanes jakt på the Wild Bunch i USA. Bøkene er nok blandt manges favoritter bl.a. på grunn av de mange autentiske skikkelsene gjort berømte bl.a. i filmen 'Butch Cassidy and the Sundance Kid'. Til tross for mange sterke sider er det også flere 'drawbacks'. Det første er, som forfatteren selv oppgir, at omtrent all handling (og alle hovedhendelser) er lagt 6-7 år tilbake i tid, noe som er uheldig etter min mening, (å ha plassert bøkene etter 'Alaska'- og 'Cuba'-bøkene ville vært historisk korrekt). Dernest virker det som om det opprinnelig var påtenkt flere bøker. Totalt sett virker handlingen for komprimert. Se min artikkel om «the Wild Bunch». I TIGEREN ER LØS får vi vite i retrospekt ting som det egentlig ikke har vært tid og plass for. I DEN GALE HUNDEN FRA UTAH forveksler forfatteren Lincoln County, Washington med Lincoln County, New Mexico. Til sist kan nevnes at Morgan Kane i disse bøkene tidvis (og spesielt i nr. 63) virker litt for mye av å være en Pinkerton detective, og ikke den Morgan Kane slik vi helst ser ham.

Skildringen av de autentiske personene er tidvis svært stygg. Det finnes ikke dokumentasjon for at enkelte var så lave som de her fremstilles. Dikterisk frihet men injurierende.
Se min ytterligere kommentar til MORGAN KANE OG «THE WILD BUNCH»,
og min ytterligere kommentar til DEN GALE HUNDEN FRA UTAH,
og min ytterligere kommentar til TIGEREN ER LØS m.fl,
om noen av disse personskildringene.
65. ALASKA MARSHAL [74]
66. YUKON'S ONDE ÅND [75]
67. KLONDIKE '97 [76]
68. DOMMEDAG I SKAGWAY [77]
Alaska-bøkene. Disse er så sammenhengende at de kunne vært en bok, spesielt de tre første. Den første, ALASKA MARSHAL, er den beste. Et par detaljer i et ellers utmerket 2. kapittel er dog gjenstand for forbehold. Se separat kommentar. Den fjerde boken er den mest sentrale og i tillegg noe mer selvstendig, avslutningen på den er helt avgjørende i sagaen om Morgan Kane. Wyatt Earp deltar i flere av bøkene.

For sammenhengens skyld bør nok alle bøkene mellom SATANS HORN og DOMMEDAG I SKAGWAY leses, spesielt alle Alaska-bøkene, men jeg har her merket av kun de to sistnevnte som 'must reads' da de både er mer sentrale og mer uavhenging av de andre bøkene enn disse øvrige er seg i mellom.

Betraktninger om eventuelle fremtidige fremstillinger av hendelsene i Alaska som presenteres i begynnelsen av DOMMEDAG I SKAGWAY er ting Morgan Kane aldri ville ha ofret noen tanke på. Her er det igjen forfatteren som bruker ham som talerør. Det trekker litt ned fordi disse betraktninger OGSÅ blir unyanserte, men dette er dog ubetydelig.
69. LEGENDEN OM MORGAN KANE [78]
En kortroman og novellesamling i ett. Den førstnevnte er en dyster beskrivelse av Morgan Kanes tilværelse som arbeidsledig i Seattle, etter Alaskatiden. Og om en forfatter som ønsker å utgi historien om hans liv. Tilbakeblikk på Morgan Kanes liv presenteres gjennom flere noveller. Disse er blandt de beste Kane-noveller. Dramatisk overgang/tilbakeblikk fra siste kapittel til neste bok i serien, BLODSPORET TIL SANTA FE.

Den nye seriens utgave av LEGENDEN OM MORGAN KANE har utelatt den siste novellen. I den nye serien er denne novellen, med tittel 'Morgan Kanes lov', plassert i samlingen KANES LOV (info mottatt fra Jostein Hansen).
70. BLODSPORET TIL SANTA FE [1]
Skildrer Morgan Kanes oppvekst og ungdom. Helt sentral. Se også nr. 77 I MORGAN KANES FOTSPOR som inkluderer novellen JORNADA DE DIABLO (prolog til BLODSPORET TIL SANTA FE).

Som bok nr. 1 i den nye serien inneholder BLODSPORET TIL SANTA FE novellen JORNADA DE DIABLO.
71. COMANCHE [2]
72. DEN SISTE CHEYENNE [3]
73. DER ØRNENE DØR [4]
Den unge Morgan Kanes involvering i indianerkrigene på 1870-tallet. Uunnværlige som Morgan Kane-bøker. Autentiske skikkelser og historiske hendelser. DER ØRNENE DØR er nærmere tre ganger så lang som øvrige Kane-bøker, og kan regnes som seriens mesterverk. Den kuliminerer med slaget ved Little Big Horn.
––. LOVENS SKYGGE [49]
74. LOVENS BØDDEL [58]
75. KANE'S LOV [61]
83. KANE'S STJERNE [67]
Novellesamlinger. Nr. 83 KANES STJERNE var den siste boken som utkom i den opprinnelige Morgan Kane-serien. Boken LOVENS SKYGGE var ikke en del av den opprinnelige serien.

Novellene i LOVENS SKYGGE er hentet fra andre originale novellesamlinger (info mottatt fra Jostein Hansen) se også nr. 46/48/51.
76. MØTE I TASCOSA [5]
Morgan Kane har nå brutt med det militære og er på vei sydover. Boken foregår på et tidspunkt før El Gringo-tiden. Flere autentiske skikkelser samles i en plausibel, men oppdiktet hendelse. Boken er en god del lengre en de fleste andre Kane-bøker.

Denne boken får et vesentlig trekk for de eksplisitte, og spekulative, vold-, mishandling- og overgreps-beskrivelsene.

Den psykologiske skildringen av Billy the Kid er etter min oppfatning gal. Den synes å bero på forfatterens antipati for Billy the Kid og spesielt hans legende-status. At man har legende-status er ikke ens egen "feil" og bør uansett ikke brukes mot vedkommende. I tillegg, ingen får legende-status helt uten grunn. Se også ytterligere kommentar.

Billy the Kids egentlige navn var Henry McCarty. I forbindelse med Lincoln County-krigen var han kjent som William Bonney. Dette navnet benyttes også i MØTE I TASCOSA.
77. I MORGAN KANE'S FOTSPOR
Det er den lange novellen JORNADA DE DIABLO som gjør denne samlingen til en 'must'. Novellen skildrer hendelsen rundt Morgan Kanes fødsel, som fastsettes til den siste uken av oktober 1855. Novellen er en prolog til romanen BLODSPORET TIL SANTA FE (nr. 70).

Som bok nr. 1 i den nye serien inneholder BLODSPORET TIL SANTA FE novellen JORNADA DE DIABLO.

I MORGAN KANES FOTSPOR består for øvrig av artikler fra forfatterens reise i USA, dette er dessverre ikke så veldig interessant. De øvrige noveller i samlingen er heller ikke blandt de sterkeste.
78. HELTENE ER TRETTE [79]
79. CUBA LIBRE [80]
To sammenhengende bøker. Tar opp tråden etter nr. 69 LEGENDEN OM MORGAN KANE. Morgan Kane verves som Special Agent av Pinkerton, oppdrag: livvakt for daværende general (og senere president) Theodore Roosevelt, og deltar i invasjonen av Cuba. Historiske hendelser og autentiske skikkelser beskrives. Disse bøkene utgjør dermed et sentralt kapittel i Morgan Kanes liv, og blir å betrakte som 'nødvendige'. De er dog ikke helt oppe blandt mine favoritter.
80. SATANS KANE [81]
81. BANDIDOS YANQUI [82]
Sammenhengende, meget sterke, spesielt nr. 81. Morgan Kane (special agent) tar opp jakten på the Wild Bunch' ledere i Syd-Amerika, handlingen er nå skjøvet frem til (noe mer) rett tid, (se beskrivelse nr. 61). Føringer tilbake til tidligere «Wild Bunch»-bøker. Det endelige oppgjøret mellom Morgan Kane, Jesse Rawlins, Butch Cassidy og Sundance Kid finner sted.
82. DEN SISTE JAKTEN [83]
Denne boken er dessverre ikke sterk. All magien synes å være forsvunnet. Boken ble utgitt (og muligens skrevet) etter de tre Diablito-bøkene, og fungerer som en bro mellom seriene (noe som var unødvendig etter min mening). Morgan Kane dukker opp i den tredje Diablito-boken og styrker dermed den serien betraktelig. Diablito-bøkene har flere sterke sider men også elementer som trekker drastisk ned. De er episke men kan ikke sammenlignes med f.eks. bøkene BLODSPORET TIL SANTA FE - DER ØRNENE DØR. Den opprinnelige gnisten som gjorde Kane-bøkene så sterke, og kontroversielle, er borte. Historien om Morgan Kane fortsetter i serien El Diablo. Jeg har ikke lest den bokserien, men mitt inntrykk er at de mer er å betrakte som typiske moderne historiske thrillere. Morgan Kane har til slutt blitt moderne. Synd.

 

p-olstad@online.no